Få medietræning som maler
Måske føler man det lidt omsonst, at man skulle få brug for noget som omfangsrigt, umiddelbart dyrt og fisefornemt som medietræning, når man bare er maler i Vejle.
Men vi mener ikke, at du skal sende alle dine medarbejdere på kursus i medietræning, eller du skal ansætte en hel PR-afdeling, der arbejder med kommunikation eller ligfrem have en medietrænet SoMe-redaktør til at tage sig af dine opslag på de sociale medier.
Det giver vi dig ret i, kan være alt for omfangsrigt for et måske mindre firma i Vejle, der arbejder i lokalområdet og måske nogle gange tager længere væk på længerevarende opgaver, der spænder over flere dage.
Men omvendt kan det faktisk være godt for dig som chef eller den person også, der normalt skal udtale sig til medierne eller medvirker deri, at man får lidt træning i at udtale sig til medierne, så man ikke lover mere, end hvad man siger, at man sælger sig selv og ikke mindst undgår en shitstorm.
Nu tænker du måske, at dit firma sjældent er den slags, man lige finder omtalt i de store nationale medier, og at I maksimalt pitcher nogle historier til de lokale TV-stationer eller sende en pressemeddelelse ud til nogle skrivende journalister.
Eller man nok nærmere i dette lokalmiljø taler direkte med en nabo eller bekendt over hækken, der er journalist, om de kan hjælpe en.
Sådan kan man føle sig som et lille lukket samfund, men der skal ikke mere end én enkelt uheldig udtalelse til medierne via lyd, på skrift eller lignende, før det kan gå viralt på den dårlige måde og blive belyst af de store nationale medier – og måske endda internationale.
Det samme gælder, hvis man skriver noget på ens sociale profiler.
Alt dette kunne man have undgået, hvis man bare havde fået lidt medietræning forud.